Stof en fietsreparatieles

Tja, ook in Peru ontkomen we niet aan onverharde stoffige wegen. Er wordt weliswaar hard aan gewerkt, maar dat maakt het op dat moment eigenlijk alleen maar erger. Totdat het asfalt gelegd is.
Na een tijdje wordt het verkeer wat drukker en trekt de wind aan. We worden bij iedere auto, bus en vrachtwagen die voorbij rijdt bedolven onder een wolk van stof en grint. De wind staat precies verkeerd.

“Ik weet niet wat jij doet, maar ik ga een bandana pakken om voor m’n mond te doen elke keer als er weer een auto langs komt”.

Een groot deel van het stoffige traject hebben we uitzicht op een traag stromende rivier waar we flamingo’s zien foerageren. Die hadden we hier op 4.000 meter hoogte niet verwacht. Wat is de natuur soms toch wonderlijk.

Carla

 

 

 


Fietsreparatie les

En, hebben jullie nog problemen met de fietsen?”, is de standaard vraag die Eric altijd stelt na de eerste kennismaking als we andere fietsreizigers zijn tegengekomen.
Behalve een eenzame japanner die Spaans nog Engels spreekt, zijn drie jonge Fransmannen de eersten die we tegenkomen op deze reis. Zij vormen Les Trois Petits Guidons (www.3petitsguidons.com). Na hun studie economie zijn de drie vrienden op de fiets gestapt met, heel dapper, vrijwel geen fietsreiservaring en nagenoeg nul komma nul kennis van fietsen. Ze zijn van plan om in één jaar letterlijk de wereld rond te gaan. Daarbij vragen ze aandacht voor een 200-tal micro-financieringsprojecten. Ze zijn nu ongeveer twee maanden onderweg.
“Nee hoor”, antwoord Antoine, maar aan de aarzeling in zijn stem hoort Eric dat er toch wel wat mis is, dus vraagt hij verder.
“Nou ja, mijn achterwiel zwiept een beetje”, moet Antoine toegeven.
“Kijk eens aan. Geen wonder”, zegt Eric. “Je hebt één gebroken spaak en kijk eens hoe los de andere zitten. Als je zo doorfietst, is je wiel in Cusco aan gort. Je kunt twee dingen doen: óf je fietst door en gaat bij de eerste de beste fietsenmaker in het volgende dorp langs, óf ik ga je hier ter plekke een lesje spakenreparatie en -spannen geven”.
Na enig geaarzel kiezen de heren voor optie twee. Dus de fietsen worden van het taluud gereden, de tassen van Antoine’s fiets gehaald en de les kan beginnen.

Helaas kan de kapotte spaak niet vervangen worden omdat ze geen reservespaken bij zich hebben. Wij hebben alleen reserve spaken voor 26 inch wielen. Zij rijden op 28 inch wielen . Eric legt het principe van de kracht die spaken op de velg uitoefenen uit en hoe je die met een spaakspanner kunt bijstellen zodat de krachten verdeeld worden.
Na de les geeft Eric hun nog veel meer informatie over banden, de beste kaarten voor Azië en over oefeningen om knieklachten te voorkomen.
Dankbaar en met een schat aan informatie van een wereldfietser die hun vader had kunnen zijn, nemen ze afscheid. Hopelijk halen ze hun doel.

Carla

Geef een reactie

Je kan deze HTML-tags gebruiken

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>